Others

Meh le follow...

Friday, November 21, 2014

Kita bukan siapa-siapa

Kadang-kadang apa yang kita nak tu lambat sangat kita dapat. Dan selalunya tak dapat.

Kita bukan Nobita yang boleh minta apa-apa sahaja dekat Doraemon. 
Kita bukan pari-pari yang ada tongkat sakti yang boleh makbulkan apa sahaja yang kita nak. 
Dan kita bukan tukang sihir yang boleh menyihir apa sahaja mengikut nafsu dan keinginan kita. 

Kita...

Kita cuma manusia biasa. Yang lemah. Yang hina. Yang tak punya apa-apa. Yang hanya bergantung pada Dia. 

Dia Pencipta Kita. Dia yang memakbulkan hajat kita. Dia pemilik segala-galanya.

Apa yang kita nak tu tak semestinya terbaik untuk kita. Dia lebih tahu dan Dia mengurniakan apa yang terbaik untuk kita. Yakin dan redha. Sesungguhnya Dia amat menyayangi kita...


Friday, October 31, 2014

Ke mana menghilangnya durian crape?


La ni dah susah nak jumpa durian crape.. Kalau musim durian pun, benda ni dah tak jadi fenomena macam waktu dia mula-mula start famous dulu... Dah susah nak jumpa orang jual benda ni merata-rata.

Friday, October 10, 2014

Antara faham dan tak faham

Hari tu ada seorang Cina cakap dekat aku macam ni..

"Islam tu agama yang terbaik. Saya tak tipu. Orang Islam yang buat jahat tu sebab dia tak ikut ajaran Islam betul-betul."

Timbul kekaguman dalam hati aku terhadap lelaki Cina tu. Dan perasaan bangga sebagai orang Islam. Orang bukan Islam pun boleh nampak yang Islam ni agama yang terbaik. Lepas tu dia sambung lagi..

"Buat apa nak takut dengan hudud kalau kita tak buat salah? Orang tuttt takut laksanakan hudud sebab diorang buat salah. Kalau hudud dilaksanakan mestilah diorang akan kena."

Lagi bertambah kekaguman aku pada beliau. See!!! Orang bukan Islam pun lebih faham hukum Islam berbanding orang Islam sendiri. Dia sambung lagi..

"Syiah ni merbahaya. Diorang sesat. Bahaya jika dibiarkan. Sanggup bunuh orang bla bla bla bla..."

Pergghh.. Level kekaguman aku dah menaik ke tahap maksima. Respek sugguh aku dengan beliau yang faham dan tahu semua isu berkaitan Islam. Dia boleh kupas isu Syiah tu dengan mendalam. Kalau tanya orang Islam sendiri pun aku rasa tak semua yang tahu dan nak ambil tahu pasal isu Syiah ni.  Dan dia sambung lagi..

"TV tuttt tu penipu. Isu Israel serang Palestin heboh diorang siarkan dalam tv. Tapi isu Syiah bunuh rakyat sendiri tak de pun diorang nak heboh sangat-sangat macam isu Israel. Syiah tu lagi bahaya daripada Israel. Israel ni kalau orang tak kacau dia, dia takkan suka-suka nak kacau orang.."

Errkkk.. Aku telan air liur. Level kekaguman merudum jatuh serta-merta. Syak wasangka mula menghuni hati ini. Ya Allah, di sebalik apa yang dia faham, mungkin ada beberapa perkara yang dia tak faham. Kau berilah hidayah dan petunjuk kepada Dia ya Allah. Aku hanya mampu berdoa.

Gambar sekadar hiasan
Aku kata:
Islam tu bukan sekadar agama pada IC. Malu jadi orang Islam kalau rukun iman dan rukun Islam pun terkebil-kebil nak menjawab.

Tuesday, September 30, 2014

Temuduga SPA yang pergghhh...

Kalau tengok statistik ni memang boleh terkedu jugak.. Memang susah nak lepas interview kerja kerajaan ni. Tapi aku tetap percaya rezeki tu di tangan Tuhan. Kalau lepas masuk pun bukan sebab seseorang tu hebat. Tapi sebab rezeki tu dah memang tertulis untuk dia. Hakikatnya, Allah tu lagi hebat.

Related Posts with Thumbnails