Others

Meh le follow...

Wednesday, February 18, 2015

Baldi tu tak usik orang pun...

Belek-belek laptop. Terjumpa dua keping gambar ni. Yang aku rasa cam bestlah jugak. Gambar yang aku dapat dari facebook. Aku pun tak ingat bila masa aku save gambar ni. Ada la dalam 2 ke 3 tahun lepas. 

The story is pasal budak hostel yang nak pergi mandi. Semestinya budak perempuanlah sebab budak lelaki biasanya jarang nak ambil port benda-benda cenggini. Kisah bermula tatkala tuan punya baldi telah meletakkan baldinya di hadapan bilik shower dengan motif entah apa yang aku sendiri kurang pasti. Maka ia telah mengundang perasaan kurang puas hati oleh pengguna bilik mandi yang lain. Maka, dapatlah beliau akan sebuah nota cinta..


Dan nota itu ditampal di dinding oleh owner baldi beserta sedikit ucapan balas. Yang ini memang lawak. Gaduh-gaduh manja gitu. Biasalah orang perempuan…


Err, kalau ada insan-insan yang masih hidup atau yang telah mati yang ada kaitan dengan peristiwa ni, kalau korang terbaca blog aku ni, minta halal ye gambar dan kisah korang nie.. Sebenarnya aku pun tak tau siapa korang.. Huhu..

Friday, February 13, 2015

Al-Fatiha untuk Tok Guru...


"Umur ialah anugerah Allah SWT kepada kita. Ia hanyalah merupakan bekas yang boleh diisi sama ada dengan pahala atau dosa. Orang yang beriman akan sangat bimbang mengisi bekas umur ini dengan dosa kerana takut kesannya pada hidup. 

Sebagaimana orang kita kalau ingin meracun lalang, dibancuh racun di dalam baldi. Baldi itu sebelum diguna semula untuk tujuan lain akan dibasuh sebersih-bersihnya kerana bimbang kesan buruk racun jika tidak dibersihkan. 

Maka sebagaimana kita basuh baldi yang berisi racun bimbang kesan buruknya, demikian bekas umur kita wajib dibasuh dengan amalan soleh jika pernah diisi dengan dosa..." 

-Petikan kuliah Tok Guru semasa menafsirkan Surah Al-Asr- 
Daripada Facebook Nik Abdul Aziz Nik Mat, 10 Januari 2015.

Al-Fatihah untuk beliau. Seorang pemimpin dan pejuang Islam yang sangat dikagumi kawan mahupun lawan.

Saturday, January 31, 2015

Ijazah tak menjamin pekerjaan… Betul ke?

Masa kecil-kecil dulu aku pernah bercita-cita nak jadi artis. Jadi pelakon ke penyanyi ke. Tapi memandangkan bakat yang tak berapa nak ada maka aku pun terpaksa memadamkan hasrat tersebut. Suara ada tapi sedap sikit je dari suara katak. Rupa ada cuma kurang sikit je daripada Aaron Aziz. Tinggi??? Langsung tak ada. Haha……

Pernah jugak bercita-cita nak menjadi cikgu tapi bila mak aku suruh apply maktab perguruan lepas habis SPM aku pulak yang tak nak sebab masa tu minat nak menjadi cikgu dah langsung tak ada. Kononnya nak try environment baru yang takde kaitan dengan sekolah-sekolah ni.

Dan tanpa pernah aku duga aku ditakdirkan untuk belajar dalam bidang pengurusan perpustakaan dan maklumat masa dekat universiti yang mana aku tak pernah minat langsung dan tak pernah terfikir untuk telibat dalam bidang ni.

Dan kini aku dah pun habis study dan masih belum ada ruang dan tanda-tanda yang aku akan bekerja dalam bidang ni.

Apa yang aku buat sekarang???

Hahaha. Hanya mampu menggelakkan diri sendiri sambil terus menunggu takdir yang terindah untuk diri. Kerjalah apapun asalkan ianya halal dan kita masih boleh menjaga solat. Dua benda tu paling penting untuk keberkatan dalam rezeki yang kita dapat.

Ada orang yang tak kisah bekerja dekat tempat-tempat yang ada jual arak walau hakikatnya sumber pendapatan tersebut haram. Mungkin sebab jahil atau desakan hidup. Wallahua’lam. Tapi selagi boleh, carilah kerja yang terjamin kehalalannya. Banyak je dekat dunia ni.

Biarlah apa orang nak kata. Selagi kita tak merompak bank, tak jual dadah, tak jual diri  itu dah cukup baik kan??? Ambik je peluang-peluang kerja yang ada disamping terus berusaha untuk mendapatkan pekerjaan yang lebih baik. Rezeki tu di tangan Allah. Insyaallah ada bahagiannya untuk kita.


Saturday, January 17, 2015

Tahun itu baru... 2015...

Sesuatu yang baru itu biasanya akan disukai. Baju baru, kereta baru, rumah baru, tahun baru. Patah tumbuh hilang berganti. Lama berganti baru.

Namun sesuatu yang baru itu tak semestinya sentiasa indah dan baik untuk kita. Mungkin yang baru itu ‘musibah’ untuk kita. Yang baru itu bakal menyakitkan kita. Dan mungkin yang baru itu adalah pengakhirannya buat kita. Tapi Tuhan tu tahu apa yang terbaik untuk kita.

Sempena kedatangan tahun 2015 ini, bersedialah menempuh tahun baru dengan azam dan semangat baru.

Azam mahu jadi kaya. Azam mahu kumpul harta. Azam mahu kahwin. Tak salah semua tu. Cuma kena pastikan kita sematkan jua azam untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik. Semoga kehadiran tahun baru menjadikan kita lebih baik dari segi amalan dan ketaqwaan kita berbanding tahun-tahun yang lepas.


Amin…


Monday, December 29, 2014

Dunia yang semakin macam-macam

Pelbagai perkara pelik melanda dunia sejak akhir-akhir ni. Dan ia turut dirasai di negara kita yang tercinta. 

Satu demi satu berita kehilangan pesawat dan pesawat terhempas kita dengari setiap hari. Yang misteri terus kekal misteri. MH 370 misalnya. Terbaru berita pesawat Air Asia yang terhempas. Allah, apa yang berlaku ini pasti ada di dalam rencana-Mu.

Banjir yang kian menjadi-jadi. Merebak dari satu negeri ke satu negeri.  Ujian atau rahmat? Ujian pastinya dan tentu sahaja ada rahmat yang antara kita sedar atau tidak.

Kewujudan pelbagai penyakit pelik. Wabak ebola, SARS satu ketika dulu. Selsema burung dan macam-macam lagi yang tak pernah terjangkau oleh dunia perubatan.

Pembunuhan dan kezaliman yang semakin menjadi-jadi. Di Syria, Mesir, Pakistan dan lain-lain. IS yang semakin mengganas.

Apakah dunia semakin tak selamat? Apakah dunia dah semakin tenat? Ataukah manusia yang semakin jauh daripada Tuhannya menjadi penyebab kepada semua yang berlaku ini.

Atau ini sebenarnya adalah petanda bahawa dunia dah semakin hampir dengan kiamat???

Kita terus lalai. Terus leka. Tak pernah nak mengambil iktibar daripada setiap yang berlaku ini.


Related Posts with Thumbnails