Others

Meh le follow...

Monday, May 16, 2011

Memori makanan asrama

Siapa yang pernah duduk asrama akan memahami betapa ‘SEDAP’nya makanan asrama yang dimasak oleh chef-chef yang bertauliah itu. Dulu masa duduk asrama zaman sekolah-sekolah dulu, menu-menu asrama sentiasa menjadi isu panas dan bahan-bahan umpatan bebudak asrama.

Pernah dengar IKAN JEKET?

AYAM PETAK?

Dua menu ni paling popular kat asrama En. Reza dulu. Ikan jeket ini atau lebih dikenali dengan nama ikan cencaru biasanya akan dimasak kari ataupun digoreng dengan berkuahkan sup sayur oleh chef-chef dekat dewan makan asrama. 

Ayam petak pulak adalah nama glamour untuk biskut kering@biskut petak yang sering menjadi menu popular waktu supper. Nama yang glamour ini diberikan oleh budak-budak asrama untuk menyedapkan hati dan membangkitkan selera. Hoho. 

Ini la dia ikan jeket ataupun nama glamournye ikan cencaru..

 Yang ini pulak ayam petak. Nama commercial untuk biskut kering. Cicah milo ke kopi ke sedap woo0.. 

Kau pernah makan DAGING MASAK MERAH?

Sedap kan!

Bagi En. Reza, itulah sejenis makanan yang paling tak sedap di dunia dan tidak patut wujud. Kenapa? Ini semua makanan asrama punya pasal lah.

Masa tu dalam form 2 kalau tak silap. Pada suatu hari tu, menu ni pun dihidangkanlah kepada kami bebudak asrama. En. Reza pun makanlah dengan penuh selera walaupun tak de la sedap mana pun orang dewan makan tu masak. 

Sedang asyik menikmati makanan yang tak berapa nak sedap tu, tetiba mata En. Reza terpana & terpaku melihat suatu fenomena indah pada daging masak merah tersebut. Fenomena apakah itu? Hambik kau! ULAT SAMPAH yang comel sedang baring-baring dekat daging masak merah itu. Walaupun seekor aje, tapi ulat sampah tu dah cukup membuatkan selera En. Reza hilang dengan tiba-tiba. 

Maka, dengan penuh emosinya En. Reza pun membuanglah makanan durjana tersebut ke dalam tong sampah sambil menyumpah-nyumpah daging+ulat sampah+tukang masak tersebut di dalam hati.

Siot! Daging masak merah+ulat sampah kot. Tak boleh blah betol! Dan sejak hari itu, En. Reza terus fobia dengan daging masak merah buat selama-lamanya. Bukan setakat daging masak merah je, daging masak kari, daging masak kicap dan segala jenis kuah yang ada daging la En. Reza fobia sampai sekarang. Burger daging je yang tak fobia. Ahaha..

Jadi kepada bakal isteri, mak mentua atau sesiapa sahaja yang ingin menjemput En. Reza datang kerumah anda, sila pastikan menu ini tidak dihidangkan atau kalian akan melihat En. Reza membuat muka macam perempuan mengandung menahan loya.

Nie gambar waktu SPM. Dekat dalam dewan makan asrama.

Akak ngan mak cik ni la chef besar kat dewan makan asrama sekolah En. Reza dulu. Jauh datangnya dari seberang.

Yang belah kiri ni nama dia abang Mamut. Suami akak yang kat atas tu. Pak cik ni lupa pulak sape nama dia. Wak Korjo kot! Hehe. Sukahati aku je..

************************************  

  ما عاب النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏طعاما قط إن اشتهاه أكله وإن كرهه تركه

” Rasulullah saw tidak pernah mencela makanan, apabila berselera maka beliau akan makan, jika tidak beliau tinggalkan.”  
(Hadis riwayat al-Bukhari)

Moral of the story pada kali ini ialah, janganlah sesekali kita mencela makanan walaupun makanan tu tak sedap., Agak-agak kalau tak suka tu, tak payah la makan. Sebabnya makanan tu kan rezeki daripada Allah. Kalau kita mencela makanan ibaratnya kita mencela dan menghina rezeki yang Allah berikan. Wallahua’lam. Sama-sama la kita fikirkan ye..

Sumber hadis:
http://soaljawab.wordpress.com/

2 comments:

  1. Tak patut letak gmbr chef2 nih, sbb takut ade yg bace nnti diorg igt chef2 ni punye keje daging tu ada ulat...

    sekadar pandangan...

    ReplyDelete
  2. tapi mase aien duk hostel.. masakan best jew.. menu utama tom yam udamng.. hehehe

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails