Others

Meh le follow...

Friday, May 27, 2011

Pandai kau bergurau ye dik.. :-)

Sedang En. Reza duduk melepak-lepak waktu malam dekat rumah sambil menonton TV, tetiba adik perempuan En.  Reza yang bongsu bertanya kepada adik perempuan En. Reza yang nombor 3..

“Akak, apa maksud secret?” tanya si adik bongsu.

“Rahsia la!” jawab adik nombor 3.

“Apa la ko nie kak, itupun nak berahsia!”  balas adik bongsu.

En. Reza terkebil-kebil memandang adik bongsu En. Reza sambil bermonolog di dalam hati..

“Ko nie bengap ke ape dik? Takkan tu pun tak tau!” kata En. Reza dalam hati.

Tetiba adik bongsu En. Reza tu tergelak tanpa rasa bersalah. En. Reza blur seketika. Masih tak paham tentang apa yang berlaku sebenarnya.

Laaaaaaa.. Dia nak kenakan adik En. Reza yang nombor 3 tu rupanya. Sengal betul! Tak pasal-pasal aku pun terkena sekali. Nasib baik dia tak tau. Hoho. Pandai kau bergurau ye dik..
***********************

Sebenarnya En. Reza nak share sikit ilmu dengan kengkawan semua tentang adab-adab bergurau dalam Islam. Hidup nie kalau tak de gurau senda dan usikan memang tak syok la kan. Asyik nak serius je memanjang memang tak best la. Boleh gila kot. So, meh sama-sama kita tengok dan hayati adab-adab bergurau yang digariskan dalam Islam...

ADAB-ADAB BERGURAU:
  • Ikhlaskanlah niat kita semasa bergurau senda kerana perkara demikian akan mendatangkan kebaikan dan keceriaan kepada sahabat-sahabat dan manusia di sekitar kita. Bukan bertujuan untuk mengaibkan atau memalukan mana-mana individu.
  • Gurauan hendaklah tidak mengandungi nama Allah, ayat-ayat Al-Quran , sunnah Rasul atau syiar-syiar Islam. Sesungguhnya Allah .S.W.T telah berfirman yang bermaksud: "Dan jika kamu tanyakan kepada mereka tentang apa yang mereka lakukan, tentulah mereka menjawab: "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja". Katakanlah:"Apakah dengan Allah dan ayat-ayatNya dan RasulNya kamu selalu berolok-olok?".Tidak usah kamu minta maaf kerana kamu kafir sesudah beriman."
  • Jangan sampai gurauan itu mengandungi dusta mahupun mengada-adakan cerita supaya orang lain tertawa. Rasulullah SAW bersabda: Celakalah bagi orang yang berbicara lalu berdusta supaya dengannya orang banyak jadi tertawa. Celakalah baginya dan celakalah. (HR: Ahmad)
  • Jangan sesekali mengandungi unsur menyakiti perasaan seseorang. Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang di antara kamu mengambil barang temannya. Apakah itu hanya gurau atau sungguh-sungguh dan jika ia telah mengambil tongkat temannya, maka ia harus mengembalikan kepadanya. (HR: Ahmad dan Abu Daud)
  • Jangan bergurau terhadap orang yang lebih tua atau terhadap orang yang tidak biasa bergurau atau tidak dapat menerimanya atau terhadap perempuan dan lelaki yang bukan muhrim. 
  • Janganlah memperbanyakkan gurauan sehingga menjadi tabiat kerana ia boleh menjatuhkan wibawa yang akan mengakibatkan mudah dipermainkan oleh orang lain.

Mampu kau bergurau macam nie?  


Rujukan:-


      6 comments:

      1. hehehe.. dpt bayangkan situasi tu..
        emm..tol2..bergurau pun xleh cmpai melampau..

        ReplyDelete
      2. kotak bulat:
        Salah gurau buruk padahnye kan.. Sama2 la kita beringat ye.. :-)

        ReplyDelete
      3. tapi ramai antara kita yang bergurau tidak mengikut adab...

        ReplyDelete
      4. Muhammad Syahmi:
        Justeru, fikir dulu sebelum bergurau.. :-)

        ReplyDelete
      5. emm ramai yang tak endah kan adab bergurau ni, huhu :

        ReplyDelete
      6. miss.Addin:
        Betul tu.. Kdang2 smpai menyinggung prasaan org lain.. :-)

        ReplyDelete

      Related Posts with Thumbnails