Others

Meh le follow...

Saturday, March 26, 2011

Ajar budak India mengucap

Pening kepala En. Reza pikir entri untuk ngupdate blog nie. Mengupdate blog tidak la semudah yang disangkakan (bagi sesetengah orang). Ia memerlukan kreativiti dan komitmen yang jitu. Erm, puas mengimbau kenangan zaman dahulu kala waktu En. Reza kecil-kecil dulu demi untuk dijadikan sebuah entri dalam blog ini, tiba-tiba teringatlah sebuah kisah zaman muda-muda dulu.

Begini kisahnye... Kalau tak silap masa ni ada la dalam umur 6 ke 7 tahun. Masa tu, En. Reza duduk kat quarters JKR. Kecik je rumahnye. Berjiranlah dengan sebuah family Jawa di belah kanannya dan family India di belah kirinya. JAWA??? Sila klik! Banyak kenangan En. Reza dengan orang Jawa ni. 


Gambar ni dalam tahun 1999. Ini gambar adik-adik En. Reza (3 dari depan) dengan makcik sebelah rumah. Budak lelaki yang belakang sekali tu anak dia. Kawan baik En. Reza masa kecik-kecik dulu.

Al-kisahnye dulu selalu la main dengan anak-anak India tu. Lebih kurang sebaya je. Tapi semuanya girl. Oppss, girl??? Ada aku kisah. Haha. Anak lelaki dia kecil sangat waktu tu, umur dalam setahun lebih. Tak boleh nak ajak main kejar-kejar pun.

Di waktu petang yang hening, selalu la kitorang main permainan budak-budak waktu tu, kejar-kejar, masak-masak, kawin-kawin dan banyak lagi la. Kawan-kawan Melayu lain pun ada jugak ye. Lelaki pun kawan jugak tau. Memang meriah la waktu tu. Ada je agenda kami setiap petang.

Kisah yang paling En. Reza paling tak boleh lupa ialah apabila En. Reza berpakat dengan seorang kawan ni nak ajar budak-budak perempuan India tu mengucap 2 kalimah syahadah. Nak mengislamkan mereka la kononnya. Hehe, ko ingat sah ke? Sekor-sekor Sorang-sorang kitorang tarik masuk garaj sebelah stor JKR dengan niat yang tulus suci untuk mengislamkan diorang. 

Bila En. Reza suruh je diorang mengucap. Berbelit-belit lidah diorang menyebut kalimah tersebut dengan muka terpinga-pinga sambil berkata didalam hati “Gilo ape budak Melayu ni!!!”. Haha.. Dari akak ke adik kitorang suruh diorang mengucap. Kononnya bila diorang berjaya menyebut kalimah tersebut dengan lancar, maka kami telah berjaya melakukan usaha yang murni dan akan mendapat pahala yang besar la. Hehe.


Ini la gambaran budak perempuan India tersebut. (Bukan gambar sebenar). Lawa-lawa orangnye. Berkenan? Meh En. Reza pinangkan. hehe.

Tapi misi ini telah gagal, sepatah haram pun diorang tak boleh sebut kalimah syahadah tersebut. Lidah India la katakan. Memang terbelit nak sebut kalimah Arab. Ohh, kami telah berputus asa. Misi gagal!!!  Maka kami pun balik mandi. Nanti mak marah. Esok cuba lagi... Haha.. Ape kau ingat senang-senang je nak islamkan orang? Nabi sendiri pun terpaksa menghadapi bermacam-macam rintangan untuk menyebarkan dakwah. Kau tak sekolah ke budak kecik??? Haha.. Aku lah tu..

MORAL OF THE STORY pada hari ini, HIDAYAH adalah sesuatu yang amat berharga yang dianugerahkan Tuhan. Jagalah ia dan manfaatkanlah dengan sebaik-baiknya. Bersyukurlah sebab dilahirkan sebagai seorang Islam. Justeru, nikmat Tuhan kamu yang mana yang hendak kamu dustakan? Nikmat Islam ini adalah sebesar-besar nikmat yang Allah anugerahkan. Wallahua’lam..

4 comments:

  1. betul
    bila mereka betul2 diberikan hidayah nnti inshaAllah at that time mereka boleh menyebut dua kalimah syahadah dgn mudah ^^

    ReplyDelete
  2. Raji berkata:
    Amin.. Insyaallah.. Sama2 la kita doakan..

    ReplyDelete
  3. tak nak suruh diorg pakai tudung? hehehe

    ReplyDelete
  4. waah...suci lagi murni niat di situ...apa2 pn jangan berhenti doakan mreka dikurniakan hidayah...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails