Others

Meh le follow...

Saturday, May 21, 2011

Untuk apa kau berblog?


“Hello brother! Ngupdate blog lagi ke? Kau ingat ada ke orang nak baca blog ko tu? Entri bukan main panjang macam karangan budak SPM. Hik hik hik.. Meooww!!!”

“Biadap! Mulut macam bontot ayam! Tak de insurans!”

Kucing yang perasan hensem tu datang lagi mengganggu hidup En. Reza. Aku stress sungguh. Sebelum ni pun makhluk ni pernah ganggu En. Reza. Klik sini! Tak boleh tengok orang senang langsung. Sembelih kang baru tau!

“Alah kau nak sembelih-sembelih orang binatang pulak! Sunat kang baru tau!”

“Eh eh, menjawab kau ye. Dasar kucing tak sekolah. Kecik-kecik tak nak mampos, dah besar menyusahkan aku.”


************************************

“Saya ada blog. Blog saya sangat cantik. Saya letak macam-macam widget dan hias blog saya cantik-cantik. Saya suka tulis macam-macam dalam blog saya. Saya rasa sungguh bahagia. I love my blog. Muahh.”

“Aku berblog untuk meluahkan perasaan aku. Aku tak nak orang lain baca pun. So, sukahati aku lah nak tulis apa pun. Ada aku kisah!”

“I gunakan blog sebagai medium untuk I mengembangkan business I ni. In my opinion, blog ni membantu untuk I mempromosikan business I ni. Tak sia-sia usaha I menggunakan blog sebagai tujuan promosi. Memang berbaloi-baloi la.”

“Orang lain berblog, gua pun teringin gak nak berblog. Gua suka merapu dalam blog gua. Mencarut, mengarut, melucah sikit-sikit tu standart la untuk brother-brother macam gua ni. Klo korang suka boleh baca, tak nak boleh berambus!”

“Ana ingin menjadikan blog ini sebagai salah satu dari medan dakwah untuk menyedarkan rakan-rakan diluar sana tu dan mengajak mereka kembali kepada Islam. Semoga usaha yang kecil ini akan diberkati dan mendapat redha Allah hendaknya.”

************************************

Macam-macam tujuan orang berblog. Kalau dulu tak ramai yang terlibat dalam dunia blog ni. Tapi sekarang kita boleh tengok blogger-blogger baru muncul macam cendawan tumbuh lepas hujan. 

Ada yang berblog sekadar suka-suki. Ada yang berblog untuk tujuan perniagaan. Ada yang berblog untuk tujuan dakwah dan tidak kurang juga yang menjadikan blog sebagai kerjaya utama mereka dengan kata lain sebagai blogger tegar disamping untuk menjana pendapatan sampingan.

Walau apapun tujuan kita, pastikan apa yang kita lakukan tidak melanggar undang-undang negara apatah lagi melanggar undang-undang Tuhan. 

Pokoknya apa yang kita lakukan haruslah dengan niat yang baik dan bertujuan untuk memberi manfaat dan mendatangkan kebaikan kepada orang lain. Semoga usaha kita para blogger di dalam dunia blog ini akan menjadi satu usaha yang murni dan diredhai Allah hendaknya. 

************************************

“Eh Encik Cing, apasal diam je? Dah abis idea ke nak ganggu hidup aku lagi?”

“Ah, malaslah cakap dengan kau. Aku sedar sape diri aku ni. Binatang je. Sekolah pun tak. Sapelah aku ni.”

“Eh eh merajuk pulak! Alah bucuk-bucuk intan payung. Nanti abang belikan tuna ye.”

“Kau tak payah lah nak pujuk aku. Ok lah, mulai saat ni aku takkan kacau hidup kau lagi. Selamat tinggal manusia. Biarlah aku pergi membawa diri ini. Semoga kau berjaya dengan dunia blog kau tu.”


........(Biul seketika).......

4 comments:

  1. ya, setuju...
    ~eh2 jgn lupe ea singgah2 lah kt blog aku...
    huhu aku msh baru lagi ni, Bg tunjuk ajar ea.Haha ;D

    ReplyDelete
  2. Anna Fauziah:
    Ape nye yg tetiba je setuju nie? huihui.. Bagus2. Teruskan usaha ye.. :-)

    ReplyDelete
  3. ya setuju lah..haha wat2 paham sudah..huu ;)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails