Others

Meh le follow...

Tuesday, April 5, 2011

“Apa yang kau cari dalam hidup ini?”

Sedang En. Reza duduk termenung sambil menanti bidadari turun dari langit, tiba-tiba datanglah seekor kucing yang sangat perasan hensem bertanya kepada En. Reza,

Bajet comel. Menyampah!!!

“Apa yang kau cari dalam hidup ini?”

“Eh eh kau kucing. Memang dasar binatang tak sedar diri! Ada hati nak tanya aku soalan yang macam tu.” (Sambil meluku kepala kucing tersebut).

Lalu kucing itu pun membelahkan dirinya sambil menggosok-gosok kepala beliau lalu menyumpah-nyumpah di dalam hati. “Aku tanye je kot! Bunguk punye manusia.”

"Blah la weh!!" Kata kucing tu sambil membuat muka nak kena penampor.

Sejenak En. Reza terfikir akan kata-kata kucing yang tak de insurans nyawa tu.

******************************

Ye!!! Apa yang aku cari dalam hidup ini? Pernah tak persoalan ni bermain dalam fikiran anda semua? Adakalanya kita merasakan hidup ini kosong dan tiada matlamat yang jelas.

Tanggal 24 April 1990, En. Reza dilahirkan. Umur 6 tahun masuk tadika belajar mengeja, umur 7 sampai 12 tahun masuk sekolah rendah belajar sifir. Lepas tu sambung sekolah menengah belajar sejarah. Abis SPM masuk universiti. Abis study, keje.. bercinta.. kawin.. dapat anak.. anak kawin.. dapat cucu.. tua.. mati!!!! Noktah.... 

Cukup setakat tu je ke kitaran hidup kau? Semua orang akan melalui kitaran bodoh ini. Apa kau ingat Allah izinkan kau hidup dalam dunia ni sekadar untuk melalui kitaran kehidupan yang tiada matlamat yang jelas ini?

Cuba kita fikir sejenak adakah kehidupan yang kita lalui setiap hari adalah saat-saat yang berharga dan bermanfaat?

Ada orang mengejar kejayaan dalam pelajaran. Ada orang mengejar kejayaan dalam perniagaan. Ada orang mengejar kejayaan dalam percintaan. Namun, cukup setakat itukah yang engkau kejarkan???

Sesungguhnya Tuhan telah berfirman... 

“Tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaku”

Ya!!! Itulah yang kita cari dalam hidup ini. Kita mencari Tuhan. Kita mencari keredhaan dan kasih sayang Tuhan. Namun, adakah hari-hari yang kita lalui dan aktiviti yang kita lakukan bermatlamatkan Tuhan dan bertujuan untuk beribadat kepadanya?

******************************

Tiba-tiba kucing yang perasan hensem tadi datang sambil tersengeh-sengeh. 

“Kau dah kenapa kucing? Nak kena luku lagi ke?”

Dengan penuh angkuhnya kucing yang tak sedar diri tu pun menjawab,

“Haha. Tadi berlagak sangat. Sukahati kau je nak luku-luku kepala orang binatang! Last-last dia gak yang dok berfikir. Siap wat entri kat blog lagi tu!! Kah kah.. Meow..”
 
Berani kau gelakkan aku!! Siottt!!

Aku hangin betol. Berani sungguh binatang ni derhaka dengan manusia.

“Dasar binatang tak sekolah! Aku dapat ko, aku sembelih masak kicap!!!”

Namun, belum sempat En. Reza berbuat apa-apa, kucing itu telah pun mengambil tindakan drastik dengan melarikan diri. Dasar pengecut!!!  

******************************

Sesungguhnya memang betul apa yang dikatakan ditanyakan oleh Encik Kucing tersebut. Justeru, renung-renungkan. Moga apa yang kita lakukan setiap hari adalah bertujuan untuk mencari redha Tuhan. Sama-sama kita fikirkan dan muhasabah diri kembali. Wallahua’lam..

2 comments:

  1. fwahhh....besday dh nk dkt...
    epy besday ye enchik reza...(opsss terawal lak...=))

    input yg berguna...thankz...

    ReplyDelete
  2. An Najwa:
    Sama2.. Tahniah! Anda org yg pertama wish..
    Hehe..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails