Others

Meh le follow...

Saturday, December 10, 2011

Kehenseman dan kecantikan itu satu anugerah!!!


Dalam cerita ombak rindu, watak izzah lakonan maya karin tu beriya-iya merayu mintak aaron kawen ngan dia. konon sebab aaron laki pertama yang dah sentuh dia. eleh! cuba kalau watak aaron tu bagi kat osman kering ke, harun salim bachik ke.. nak si izzah tu merayu camtu? jangan mimpi la. hidup ni tak macam novel. (Zack Zukhairi, 2011)
Aku copy dari status Zack Zukhairi. Sokong 99% apa yang dia kata. Realitinya apa yang ada dalam novel tu kadangkala tak sama dengan apa yang kita lalui di dunia sebenar.
Biasanya bila baca novel. Watak hero dan heroin mesti kacak,bergaya, cantik, cun melecun dan yang sewaktu dengannya.
Biasalah, novel dicipta untuk dibaca. Kalau kau gambarkan hero/heroin tu hodoh mestilah tak ramai yang akan baca sebab tak de feel nak berfantasi macam apa yang ada kat dalam novel tu.
Tapi, itulah hakikat kehidupan. Yang hensem dan cantik sentiasa mendapat perhatian. Kau tengok je la blog2 yang famous, kebanyakannya adalah blogger yang ada rupa. Tapi tak semua la. Artis popular??? Confirm la yang ensem dan cun melecun!
Mereka yang tak hensem/cantik perlu usaha yang lebih untuk dilihat orang. Mereka ini perlu pandai guna kelebihan diri yang lain untuk tarik perhatian orang lain.
Manakala mereka yang ada rupa pula adakalanya tak perlu buat apa-apa untuk dapat perhatian orang. Cukup sekadar diam dan tunjukkan aset yang mereka ada tu.
Kejamkah dunia? Oh tidak! Allah dah jadikan sesuatu tu ada tujuan dan hikmahnya.
Cuma ingatlah! Kepada yang hensem, cun, comel, atau perasaan hensem, cun & comel kat luar sana tu. Ketahuilah bahawa rupa paras indah yang kau ada tu hanyalah pinjaman dari Tuhan semata-mata.
Jadi, bukan hak kau untuk berbangga lebih-lebih. Reti???
Ensem sangat ke mamat nih? Aku lagi ensem kott.. huihui.. ;-)

“Belajarlah untuk bersyukur dan menerima apa adanya pada diri kita kerana ia adalah ciptaan Tuhan untuk kita. Yang membezakan kita disisi Tuhan ialah darjah keimanan dan ketakwaan kita kepada-Nya.”

Errr.. Jangan salah paham.. Aku bukan anti orang ensem/cun.. Sebab aku rasa aku pun ensem gak.. Huahua.. Aku sangat perasan..

Bukan kau pinta untuk dilahirkan ensem/cun... Betul tak? Cuma belajarlah untuk merendah diri dengan kehenseman dan kecunan kau tu. Tak payah nak show off sangat la.. Sebab Allah tu lagi cantik dan Maha Cantik daripada kau :-)

11 comments:

  1. Patutlah blog aku tak laku... huhuhu...

    ReplyDelete
  2. hensem, cantik, hodoh burok rupa itu hanya satu bnda dari berjuta2 kehebatan yg MAha Suci, Dia mampu melakukan apa saja dalam ciptaanNya..apa yg mnjadi penialaian Dia hanyalah iman dan taqwa..x giteww??

    ReplyDelete
  3. Zack Zukhairi tu sengal lah hahaha

    ReplyDelete
  4. Nvl tu cam citela.. Takkan hero nk cam osman kering mmg xdelah org nk tgk...

    Even novel skadar pnceritaan tp perlu gak ditekankan watak tu cun ke comel ke hensem hape..

    Tp sy kalau mnulis tak suke tekankan sgt die tu cntik ke apa.. Kdg2 tak cite apa2 lgsg fizikal die cane smpai pmbce tnye lak.. Watak ni muke cam sapa? Hahaha.

    Yela mana ade org smpurna kalau nk dscrbe watak die cntik cam bulan gerhana, ensem taap taufan.. Kahkahkah.. I wil do dat kinda syok sendiri ting in my writing..

    Some writers dey like to over empahsize on the characters smpai sy yg bce ni pun nk muntah.. N kalau bab romantik smpai mahu koma rasenye..

    Cantik dan hodoh stu anugerah.. So sy sokom zack's stetment itu! Huhu~

    ReplyDelete
  5. Muhammad Syahmi:
    Blog anda tak laku? Err, brmaksud anda x ensem ke? Haha.. gurau.. x rmai yg follow bkan smestinya x rmai yg baca kan.. kena la rajin2 blogwalking..

    eszyamin:
    Yup, Allah hebat sbb Dia mampu ciptakan manusia dlm plbagai rupa dan bentuk.. Sama2 la kita tingkatkan iman & taqwa utk nmpak lebih ensem/cantik dimata Allah.

    Azham Vosovic:
    Sengal tpi berisi.. Falsafah dia semua best2 dan makan dalam.. hahah..

    Liyana Zahim:
    Novelis dtg komen.. haha.. I like your statement.. Sesetengah novelis mmg syok sendiri.. Gmbarkan ciri-ciri watak tu seolah-olah dialah yg paling cantik/hensem kat alam semesta ni. Hah hah.

    Dah baca novel Sekebun Bunga Cinta.. Tertanya-tanya gak Jasmin tu cantik ke tak? Dah last2 baru dapat tau yg dia tu cantik gak la rupanya. Hehe..

    ReplyDelete
  6. mueheheheh .. baikk .. saya comel !

    kbye ;p

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, bersyukur dgn pemberian Allah

    .:nice entri:.

    ReplyDelete
  8. cantik tu anugerah..tp cantik juga satu bentuk ujian~ ^^

    ReplyDelete
  9. KD nak kapel ngan lisa surihani..ade kaitan tak?

    ReplyDelete
  10. Alia Rahmat:
    Comel ke perasan comel? muahaha..
    k bay!

    Azmer Lias:
    Terima apa adanya diri kita..

    ~SaL IjOu~:
    Yup.. ujian dalam bentuk kecantikan..

    KumbangDesa:
    Ada2.. Lisa cantik.. KD ensem.. (mungkin la).. so boleh la couple.. hoho.. ;-)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails