Others

Meh le follow...

Friday, September 24, 2010

Solat solat solat....................... Mesti solat! Wajib solat!

Assalamualaikum, salam 1 Malaysia, salam 1 ummah & salam sayang kepada semua hamba Allah di muka bumi ini. Aku kembali berblog setelah sekian lama menyepi. Begitulah manusia, tidak pernah istiqamah dalam kerja, semangat berapi-api tapi kayu api pun tak ada untuk meyalakan api (apa yang aku merepek ni!!!). 

Huhu, entahlah! Nak istiqamah memang payah, lebih-lebih lagi dalam ibadah. Sesungguhnya amalan yang paling disukai oleh Allah ialah amalan yang sedikit tapi berterusan. Betullah tu. Ada sesetengah orang sibuk nak buat amal ibadah itu dan ini tapi tak pernah nak istiqamah dalam amalan. Tapi kira okey lah tu kot daripada orang yang amalan yang sepatutnya dia kena buat hari-hari tapi tak pernah nak ambil berat.
                   

Contoh paling mudah adalah solat. Kewajipan solat diambil ringan oleh ramai orang. Aku bukanlah warak sangat, tapi bagi aku solat mesti ditunaikan walau dalam apa keadaan sekalipun. Nak istiqamah solat berjemaah 5 waktu di masjid memang payah, tapi paling tak pun cubalah untuk istiqamah tak tinggalkan solat dan solat diawal waktu. Alangkah indahnya kalau kita dapat berjemaah setiap waktu dimasjid. Nampak gayanya nak kena jadi imam dulu la baru dapat berjemaah 5 waktu di masjid. Moga Allah memberikan kekuatan kepada kita agar dapat menjaga solat dengan baik.

                          
Macam ni pun ada gak ke? Huhu..
Tak dapat bayangkan macam mane keadaan kat akhirat nanti kalau tak dapat jawab dengan Tuhan pasal tak jaga solat. Dekat akhirat nanti kan solat benda yang mula-mula sekali ditanya. Kalau tak ‘past’ solat kita alamatnya tak lepas jugak lah ‘question-question’ yang seterusnya.. Justeru, kepada diriku dan anda semua, fikir-fikirkanlah... Selamat bermujahadah....

1 comment:

  1. Amat sukar untuk konsisten dalam amalan walaupun pada awalnya kita rela dalam melaksanakannya. Oleh itu, diri itu perlu dipaksa untuk melakukan amalan sebelum kerelaan datang bertamu.

    Wallahu a'lam bissowab

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails