Others

Meh le follow...

Friday, January 21, 2011

Kalimah suci itu...

Assalamualaikum. Untuk post kali ini, aku nak kongsi beberapa keping gambar tentang kebesaran Allah. Kejadian ini memang betul-betul berlaku dalam hidup aku. Kalau selama ni aku hanya sekadar melihat gambar-gambar kalimah Allah pada haiwan, tumbuhan dan lain-lain lagi, tetapi kali ini aku dapat melihat dengan mata kepala aku sendiri tentang kehebatan Allah ini. Subhanallah. Cuba lihat gambar bawah ini.

Tengok lagi..
Dan lagi..

Buah kepala kelapa tua ni dijumpai kat kawasan rumah aku. Menurut cerita mak aku, beliau dah lama perasan buah kelapa tu. Tapi tak tergerak hati pulak nak ambil buah kelapa tu sebab beliau fikir tiada apa-apa yang menarik pun pada buah kelapa tersebut. Sehinggalah pada penghujung petangnya, al-kisahnya ditakdirkanlah seorang pak cik ni merangkap kaum kerabat aku jugak terjumpa buah kelapa ini lalu beliau pun membelek-belek buah kelapa tersebut.
Maka, buah kelapa yang pada mulanya sekadar di pinggiran ini terus menjadi hot macam artis dalam sekelip mata sahaja. Kebetulan pak cik ni ada ‘link’ dengan sebuah akhbar apa entah namanya, maka dipanggillah akhbar tersebut untuk membuat liputan. Maka menjadi popularlah buah kelapa tua ini.
Lepas maghrib, barulah berita keajaiban buah kelapa ini sampai kat aku. Maka dipinjamkanlah buah kelapa ini untuk kami seisi keluarga menengok dan melihat-lihat sambil mengagumi kehebatan Allah. Apa yang menariknya, kalimah Allah pada buah kelapa ini bukannya 1, bukannya 2. Tapi kalau tak silap aku ada la dalam 5 hingga 7 kalimah. Subhanallah. Bukti kebesaran Allah bagi mereka yang mahu berfikir. Apa? Tak percaya aku tengok dengan mata kepala aku sendiri? Nah, ini buktinya. Tengok baik-baik gambar kat bawah ni. Siapa agak-agaknya gerangan pemuda comel yang bergambar dengan buah kelapa ni? 
 Sekarang ni nak percaya ke tak? Hohehohehohe
Okey lah. Cerita yang seterusnya pulak aku alami kat UiTM Johor Kampus Segamat tempat aku belajar. Masa tu aku dalam perjalanan balik ke kolej kediaman aku aitu Kolej Taming Sari. Waktu tu hari dah nak hampir senja. Jadi aku pun berjalanlah dengan agak laju sebab dah nak masuk waktu Maghrib. Tiba-tiba aku terperasan satu gumpalan awan pelik kat langit. Lama aku tenung, awan tu seolah-olah membentuk kalimah Allah. Cuba lihat gambar kat bawah ni.
   Kan? Kalimah Allah kan? Kan?
Tak nampak jugak? Gambar kat bawah ni besar sikit. Tak nampak jugak tak tau la.
Ni lah gambar kolej Taming Sari, UiTM Johor
Waktu tu, aku rasa aku seorang je yang perasan akan kalimah tersebut sebabnya waktu-waktu macam ni memang dah tak ramai orang yang ada kat luar rumah kolej. Aku pun ambil la beberapa keping gambar dalam keadaan malu-malu kucing sebab takut dipanggil sewel pulak ambil gambar waktu-waktu dah nak maghrib ni. Selesai sesi fotografi, aku pun balik ke bilik dan bersiap-siap untuk ke masjid.
Bila aku turun balik untuk ke masjid, aku pandanglah kearah yang sama untuk melihat kalimah Allah tersebut. Tapi pelik. Kalimah tersebut telah hilang sedangkan hari masih lagi cerah. Kalimah itu seolah-olah datang untuk diperlihatkan kepada diri aku seorang sahaja. Aku tertanya-tanya apakah ertinya semua ini? Mungkin satu teguran daripada Allah agar aku sentiasa ingat kat Dia. Maha Suci Allah. Terima kasih Tuhan kerana telah memperlihatkan bukti kebesaran dan kewujudan-Mu padaku. Mudah-mudahan aku akan menjadi hamba yang sentiasa mengingati dan mentaati-Mu.

8 comments:

  1. disebalik kekuasaan Allah, terdapat tanda2 untuk buat kita berfikir..tapi yang kat TS tu takbleh blah laaaaaa.huaaaa nak tengok jugak. jeles!

    ReplyDelete
  2. Jeles ka..? Haha.. X pe, esok2 nmpak la tu..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. hehe.. btOl lah tu..cOmel kOt..haha

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails