Others

Meh le follow...

Saturday, February 26, 2011

Dilema lelaki...

AMARAN: Entry ini boleh membuatkan anda meloya atau muntah. Sila jangan baca entry ini kalau anda sekarang tengah pening kepala. En. Reza tidak akan bertanggungjawab jika ada apa-apa yang terjadi kepada anda. Harap maklum!!!

Apa kau buat kalau ada orang nak berkenalan dengan kau?

“Layan je la. Bukannya salah pun.”
  
“Best tu. Ada peminat.”

Inilah dilema yang En. Reza alami sebagai seorang lelaki yang kacak. Untuk sepanjang tahun 2011 ni, ada la dalam 4 ke 5 orang gadis-gadis yang nak berkenalan dan berkawan dengan En. Reza. Itu belum termasuk tahun-tahun yang sebelumnya. Memang tak terkira banyaknya. Lelaki pun ada gak tau yang nak berkenalan.  Adoiii, poning kepalo eden! Dengan kesibukan En. Reza, menyebabkan En. Reza tidak dapat memberikan komitmen dalam perhubungan itu. (Gaya macam orang bercinta pulak!)

En. Reza just nak berkongsi aje, bukannya berniat nak inform satu dunia yang En. Reza ni hot. Hot ke? Hoho. Sebagai seorang yang berhati mulia dan tidak mahu menghampakan permintaan dan harapan peminat, En. Reza terima nikahnya aje friend request tersebut. (Bukan FB atau Myspace ye).

Macam-macam cara orang nak berkenalan dengan En. Reza. Ada yang guna Facebook, telefon, orang tengah dan macam-macam lagi. Nasib baik la En. Reza ni tak de awek. Kalau tak, mampus aku! Bila friend request diorang tu dah di’approve’ oleh En. Reza, maka akan terhasillah drama bersiri dalam kehidupan En. Reza. 

Ada yang mesej pagi petang siang malam. Ada yang telefon tengah-tengah malam buto buta. Tapi biasanya yang telefon-telefon ni En. Reza tak layan pun.  En. Reza bukanlah jenis yang reti nak berborak, bermesej, dan bergayut lama-lama. Sejujurnya En. Reza sangat tak selesa berkawan dengan orang yang tak kenal muka dan latar belakang mereka.

Bila ada yang hantar mesej tanya boleh ke nak berkenalan?, takkan En. Reza nak kata tak pulak kan! Rasa macam tak sedap pulak. Takut orang kata sombong ke ape. Paling takut kalau dia bomohkan En. Reza ke. Dilema sungguh. 

Dalam islam sendiri telah menggariskan adab-adab perhubungan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Banyak benda-benda lagha (sia-sia) dan maksiat yang akan terjadi jika lelaki & perempuan saling berhubungan. Mereka yang benar-benar memahami konsep dan batas-batas pergaulan dalam islam akan faham mengapa islam tidak menggalakkan perhubungan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim.

En. Reza pernah terdengar bahawa perbualan dengan perempuan yang bukan muhrim dibenarkan bila perlu sahaja. Itupun hendaklah tidak bertentangan mata antara satu sama lain. Islam bukan mengongkong! Islam bukan menyekat kebebasan penganutnya! Tetapi Islam menegah untuk menghindarkan umatnya daripada terjebak ke lembah kebinasaan.

Kadang-kadang En. Reza rasa sangat stress bila peminat dan kawan-kawan baru En. Reza ni ajak bermesej. Bayangkan jika kita terpaksa melayani beberapa orang dalam satu masa. Dan biasanya En. Reza akan buat tak paham je dengan mesej dan call-call tersebut. Rasa serba salah pun ada jugak. 

En. Reza ada kehidupan sendiri. Tak suka diganggu oleh insan-insan yang tidak dikenali. Maaf jika ada peminat atau ‘secret admire’ En. Reza yang membaca blog ini. Tidak salah untuk meminati dan berkawan dengan seseorang, tetapi kena ada batasnya. Cukup sekadar kenal dan berinteraksi bila perlu sahaja. 

En. Reza pun tak paham kenapa orang suka sangat nak berkenalan dengan En. Reza ni. Nak kata En. Reza ni comel tak lah jugak, tapi manis tu ada la. Hohehohehohe... Mungkin ini adalah dugaan untuk En. Reza kot. So, apa nak buat? Entah le...

18 comments:

  1. hai awak, nak berkenalan boleh?

    kahkahkah XD


    biasala tu bro, tgh hot. besok dah tua krepot xde sape nk bkenalan dah, ms tu rs kuciwa je. cis aku jadi setan pulak neh. :P

    ReplyDelete
  2. ehem, sbnrnye tadi nak kumen lain, dah terkumen ke lain pulak ye. hehe

    kalau dilema perempuan pulak camne eh?
    belum masuk kes, kalau taknak layan..nnt di psycho. belum lagi crite kes ID kene hack sebab nak curik gamba. belum lagi terkena ayat yang berbaur sexual harrasment. lepas tu belum lagi masuk cerita menghadapi stress sbb nak control prasaan 'rasa nak bunuh je mamat yang cakap camtuh'

    so, kalau takat nk dibandingkan antara dilema lelaki dengan dilema perempuan, takat dilema lelaki tu takde hape sgt poonnn. :P

    biasela tu, mude belia, hidup penuh dengan cabaran onak berduri. eceh. sekian entri pendek dikotak komen. haha

    ReplyDelete
  3. aNdi.Hanin::حنين نظوره:
    Udah tua nti dah x kisah pun.. Neneknye ada untuk menemani.. Hoho.. Lelaki & perempuan, masing2 ada dilema sendiri.. Agak2 bleh masuk rancangan dilema wanita kat TV1 tu x??? ;-) huhu...

    ReplyDelete
  4. huhuhuh....ramai tu bpe???..20?..30?..wah populr sungguh en reza ni...popular ke??betol la agak populat la kot...hahahha..tak tau nak komen ape...tp macam pelik je kenyataan jujur,tulus ni..heheh

    ReplyDelete
  5. saya budak baik..:)
    Erm.. berpuluh kali gak la pikir nak wat entry yang boleh meloyakan pembaca nie.. Huhu.. Nak kata popular tu x de lah sgt... Popular ckit je dari Brad Pitt. Hehe..

    ReplyDelete
  6. hahaha..kalo nak loyakan pmbace tulis la entry"saya lelaki paling macho"..ke.."saya jejaka idaman malaya" ke..gerenti ramai yang loya..hehehe..pasni saya nak jd mpp la..nak juga jadi macam en reza ni..hahaha

    ReplyDelete
  7. haha....sweet lar...
    tapi itulah dinamakan kehidupan...
    corak serta warna warni kehidupann.....cewahhhhh!!!hehe

    ReplyDelete
  8. An Najwa:
    Warna-warni kehidupan yg berbeza.. Masing2 ada cerita & kisah yang tersendiri..

    Muhammad Syahmi Sabidin:
    Meh sini meh.. Biar abg sain.....

    ReplyDelete
  9. haha.tak sgkaa pamousss jugak tuan prsden nieee.ekekek

    ReplyDelete
  10. froGreen:
    X de la pamoussss mne pun...

    ReplyDelete
  11. maaf kalau tkasar bahase a.k.a terover dlm komen2 ni..:(..huhuh

    ReplyDelete
  12. saya pun tak sangka jugak ek encik reza razi ni rmai peminat rupanya...cayalah!

    cabaran kamu sebagai pemimpin...hehe. hope u can go through all dis...hehe

    ReplyDelete
  13. saya budak baik..:):
    Eh.. Tidak mengapa...

    Faeyrish:
    Biasa2 aje.. Thankz.. Cabaran sebagai mantan pemimpin.. Haha..

    ReplyDelete
  14. haihh , mmg da loya cikit2 .
    :)

    ReplyDelete
  15. wahhh,,, laki kacak yg hOt,,, haha,,

    ReplyDelete
  16. Nur Iwani Atiqah:
    Kena pegi klinik cepat nih.. Hehe..

    fiZiE:
    uihh.. malu saye.. hoho..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails