Others

Meh le follow...

Monday, May 9, 2011

Rasa hormat semakin hilang dalam diri manusia


Agak-agak kalau ada orang kentut kat muka kau, kau marah tak?

Haruslah kan.. Biadap! Tak hormat orang!

Sedar tak sedar kadang-kadang kita sering melakukan perkara yang boleh menjejaskan ketenteraman awam dan mengganggu orang lain.

Dekat bawah ni ada beberapa contoh kejadian yang sering berlaku kat hostel, asrama dan yang sewaktu dengannya:-

Situasi 1
Ade spesis yang suka sangat pasang lagu kuat-kuat. Kau tak reti nak hormat orang ke? Pikir la sikit orang kat sekeliling tu mungkin tengah pening kepala ke, tension sebab kucing kesayangan dia mati ke, baru lepas gaduh dengan nenek dia ke. Ini pasang lagu kuat-kuat sukahati mak abah dia je. Lagi hangin kalau tengah study atau wat assignment, boleh pulak dia pasang lagu kuat-kuat sambil menyanyi dengan sepenuh perasaan. Ada patut ka?

Poyo la lu beruk. Berani masuk Akademi Fantasia la..

Situasi 2
Jenis makhluk yang suka tidur atau baring-baring kat katil orang lain padahal dia boleh tengok pemilik katil tu kehulu-kehilir tak senang duduk macam ade bisul kat bontot. Masa jadi junior dulu, selalu gak la member-member senior bilik En. Reza duduk melepak-lepak kat katil En. Reza. Kalau sekejap-sekejap tu tak kisah la, ini siap tidur-tidur tanpa kesedaran sivik lagi. Kalau roomite sendiri En. Reza tak kisah sangat sebab kira dah macam satu family kan. Tak patut, tak patut.

Eh eh kau kucing, landing kat katil aku tanpa rasa bersalah lagi tu. Siap berselimut bagai...

Situasi 3
Ada jugak jenis manusia yang sukahati je merokok dekat dalam bilik padahal dia tau ada orang yang tak merokok kat dalam bilik tu. Hormatlah sikit kat orang-orang yang tak merokok. Mane la tau kalau-kalau orang yang tak merokok tu ada asma ke, alergik dengan asap ke, tak pun mungkin dengan asap rokok tu boleh menyebabkan dia mati tiba-tiba ke. Ini tak! Merokok sukahati dia je. Bertimbang-rasa sikitlah sesama makhluk Tuhan.

"Tolong jangan bunuh aku, aku tak sunat lagi. Baligh apatah lagi. Uhuk uhuk".

Situasi 4
Tak kurang juga jenis yang suka kentut merata-rata. Ade dia kisah sesiapa aje yang ada kat depan dia! Kentut main ikut sedap dia je. Kalau kentut bau strawberi tak pe jugak. Ini bau dah la macam &*($#%@*$. Bunyi dia pulak kalah bunyi siren ambulans. Sengal!

Macam ni pun boleh ka?

************************************

Rasa hormat sudah semakin hilang dalam diri manusia. Orang kata kalau kita nak orang hormat kita, kita kena la hormat orang dulu. Tak gitu Cik Gayah? Uhh, berapi-api entri En. Reza kali ini ye. Bukannya apa, sekadar ingin berkongsi perkara-perkara yang kita fikir remeh, tetapi amat memberi kesan kepada orang sekeliling kita. Kita je yang tak paham-paham atau buat-buat tak paham.

Maap bebanyak la kalau ada yang terasa ye. Fikirkanlah! Disebalik perbuatan kita yang tidak menyenangkan itu, mungkin ada yang menyumpah-nyumpah kepada kita di dalam hati. Bila dah banyak kali kena sumpah, maka ia akan jadi satu doa. Ingat! Doa orang yang teraniaya itu makbul! Anda mampu mengubahnya... Wallahua’lam...

6 comments:

  1. Abes tu, en. reza wat pe kalau ade spesis mcm ni datang jenguk en. reza?

    ReplyDelete
  2. Muhammad Syahmi:
    Wat bodo je kot.. Klo rajin tegur la.. hoho..

    amd nov:
    Skadar prkongsian prkara2 yg mgkin remeh bgi kita..

    Aima Syamimi:
    Haha.. Sape makan coklat, dia la yg terasa manisnya..

    ReplyDelete
  3. suma org jd selfish utk kepentingan diri sendiri ~

    semoga kita tak tergolong dalam golongan tu kan =)

    ReplyDelete
  4. Bella One ♥:
    Betul tu cik Bella.. Kdg2 mereka tak fikir pun prasaan org lain.. Sama2 la kita beringat ye.. :-)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails