Others

Meh le follow...

Monday, September 2, 2013

Penyakit gatal merenyam nak kawin...


Baru-baru ni sepupu aku kawin. Rumah mak pak dia tak jauh pun dari rumah aku. Selang sekampung je. Aku tak mau cite pasal hal kahwin dia. Yang aku nak cite adalah pasal hal perasaan aku.

Entah kenapa, waktu kat majlis tu hati rasa semacam je. Lebih-lebih lagi bila tengok pelamin. Mula la otak nak duk berfantasi konon-konon membayangkan diri sendiri yang duduk atas pelamin tu. Faktor usia mungkin. Bila ada kenalan yang kawin je, tetiba hati rasa sensitif semacam. Haiii..

Nak kawin tapi tak de calon. Kalau ada calon pun duit pulak tak ada. Camne tuh? Nak main kawin-kawin usia tak mengizinkan pulak. Kalau tak pikir diri dah dewasa, memang dah lama kot aku main kawin-kawin macam zaman budak-budak dolu..

Ini anak kepada sepupu aku. Kira macam anak buah sepupu ke apa tah nama dia. Aku ingat nak ajak dia main kawin-kawin. Tapi belum sempat aku duk kat kerusi sebelah tu, dia dah cabut lari. Huahua..
Kini barulah aku memahami perasaan orang-orang yang still tak kawin lagi walaupun umur dah semakin melanjut. Ini aku baru 23 tahun. Muda bergetah lagi. Huaaa.. Camne la agaknya perasaan orang yang dah umur 30, 40 tahun ke atas yang tak kawin-kawin lagi tu?

Tetiba teringat pulak kat Anuar Zain, Hans Isaac, Fahrin Ahmad, Linda Onn, Neelofa.. Eh Neelofa tak masuk list lagi.. huhu.. dan geng2 artis yang dah dapat title bujang terlajak tu. Rasa-rasanya lagi hebat kot perasaan sensitif, tertekan, hiba dan sayu serta segala macam jenis perasaan yang seangkatan dengannya tu. Setakat macam aku baru umur 23.. hehhh.. Kecik lagi tu. Gatal merenyam je lebih.. Heh heh..

Apapun, aku nak pesan pada diri sendiri dan juga buat abang Nuar, abang Pahrin, abang Hans, Kak Linda dan lain-lain abang dan juga kakak-kakak yang tak kawin lagi tu... Ingatlah jodoh, ajal dan maut tu di tangan Tuhan. Berdoalah moga dipercepatkan jodoh. Kena yakin. Insyaallah suatu hari nanti dia akan pertemukan jugak kita dengan pasangan hidup masing-masing. Jangan sedih-sedih okey.. Wohha..

Emi sepupuku (yang lelaki tu) dikelilingi adik-beradik mak dia. (Mak dia kira mak cik aku la. Kakak kepada mak aku). Kawin gak kau akhirnya. Umur baru 25 dia tu. Aku pun target dalam umur 25 gak nak menamatkan zaman bujang.
Aku kata:
"Settlekan dulu hubungan cinta kita dengan Allah sebelum sibuk nak kejar cinta manusia. Kerana Dialah yang sepatutnya dicintai dan paling layak untuk dicintai.."

13 comments:

  1. xpe2..ade jodoh nanti kawinlah..hehe..amin.

    ReplyDelete
  2. Eh... Tetibe rasa sensitiflah... hihihi

    ReplyDelete
  3. Insyallah satu hari nanti ada jodoh...ada rezeki...kalau ada jodoh dan rezeki lagi...boleh tambah cawangan di luar daerah hehe...joking!

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. insyallah sampai jodoh ni nikah le. hehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam.. Amin.. Mohon doa dan petua.... hehe..

      Delete
  5. tau xpe. ble umur da 22 ni ramai plak kwn2 sebaya dah berumah dan bertangga. uishhh, mau x jeles. haha. tp xpelaa. muda lg. bru 22. smpai mse kwen laa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. kengkawan siap dah beranak pinak dah.. lagi2 yg perempuan.. sabar je lah ye.. settlekan dulu hubungan cinta kita dgn Allah.. mana tahu nti dapat yg soleh..

      Delete
    2. Aminnn.. insyaallah

      jemput dtg ke iCEPS9..
      org luar di jemput hadir..
      promote kat kwn2 UITM okay?
      hee

      Delete
  6. Xsemestinya...kalau tuhan da tentukan jodoh dia awal...dri buat maksiat baik kawin awal... but bergntung pda individu.. for me xmustahil untuk kawin awal... biasa manusia kdng2 akan cop ah gatal..ypi hakikat dan realiti kita da bersedia nak jalankan tgungjwab tuh...

    ReplyDelete
  7. Xsemestinya...kalau tuhan da tentukan jodoh dia awal...dri buat maksiat baik kawin awal... but bergntung pda individu.. for me xmustahil untuk kawin awal... biasa manusia kdng2 akan cop ah gatal..ypi hakikat dan realiti kita da bersedia nak jalankan tgungjwab tuh...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails