Others

Meh le follow...

Friday, January 27, 2012

Tips menulis blog.. ;-)


Berblog atau dengan bahasa lainnya menjadi blogger bukanlah satu perkara yang mudah. Sebahagian hidup kau akan terarah kepada dunia blog yang penuh pancaroba ini.
Kau terpaksa memerah otak mencari idea untuk menulis entri yang best meskipun entri kau tu tak de la best mana pun. Kadang-kadang bulih jadi gila akibat terlampau kuat sangat berfikir... Errr, ada ke?
Dan ada juga antara engkau-engkau di luar sana tu yang terpaksa bekerja keras mencari berita dan artikel2 sensasi dari laman web lain untuk kau copypaste di blog kau. Satu pengorbanan juga tu..
Bila kau tertulis isu-isu sensitif, maka blog kau akan menjadi pemes di seluruh negara. Silap hari bulan kau boleh masuk penjara. Dahsyat kan?

Tulis pakai hati, bukan pakai jari.. Pepatah siapa entah! Tapi betul apa.. Cuma kadang-kadang kalau ikutkan hati sangat nanti akan binasa.. Erm, tapi kalau tak tulis pakai jari nak pakai ape hah???
Jadi, yang terbaik adalah tulis pakai akal diiringi dengan hati yang tulus suci.. Maka apa yang kau tulis pasti akan meresap ke dalam hati mereka yang membacanya..
Errr, gaya macam le aku nie expert sangat kan dalam bab-bab menulis blog nie.. Bukan apa, aku cuma kadang-kadang terfikir... kalau sekadar menulis syok sendiri tak guna jugak. Lebih baik kau tulis dalam diari aje. Luah la apa yang kau rasa nak luah..
Walaupun ramai yang ada blog, tapi masih ramai lagi yang tak ada blog sebenarnya. Jadi, kita-kita yang dah ada blog nie apa kata kita jadikan blog sebagai satu medium perkongsian yang memberi faedah dan manfaat bersama. Mana la tau blog kita nie boleh jadi saham di akhirat nanti... Tak gitu cik gayah????


Maap le entry tak serupa tajuk.. Sapelah saya nak bagi tips-tips menulis blog nie..

3 comments:

  1. mana ada orang tulis kat blog, sumer ditaip...

    ReplyDelete
  2. biler blog di ketahui oleh ayah...
    hbs semua dia sekodeng =)

    ReplyDelete
  3. nice info thanks for shared..alhamdulillah sudah follow blog saudara jemput ziarah follow dan komen di entry santai saya kali ini

    http://menulisdenganhati.blogspot.com/2012/01/alhamdulillah-dengan-sekali-lafaz-aku.html

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails