Others

Meh le follow...

Thursday, June 9, 2011

Cara terbaru menyebarkan kuman HIV


HIV adalah antara penyakit yang sangat digeruni oleh manusia di seluruh alam bahkan gorila, tenuk, kucing, ikan di laut, monyet dihutan, siput sedut & makhluk asing juga sangat takut dengan penyakit ini.

HIV tidak semestinya berjangkit melalui hubungan seks ehem-ehem sahaja. Banyak faktor yang boleh menyebabkan seseorang itu terkena jangkitan HIV. Justeru, janganlah kita yang sihat ini memandang hina kepada penghidap HIV kerana HIV boleh dihidap oleh sesiapa sahaja.

Berikut adalah artikel yang perlu diambil perhatian sekiranya anda belum pernah membacanya. Orang yang HIV positif seronok menyebarkan virus HIV kepada orang awam. Kes seumpama ini pernah ke udara di dalam Televisyen  Thai di mana pesakit HIV ditangkap & didakwa atas jenayah penyebaran HIV ini. Tapi apa gunanya, beliau telah merosakkan ramai orang awam yang tak berdosa. Jadi sila berhati-hati.


*******************************

Beberapa tempat berbahaya dan kebarangkalian menemui jarum penyuntik yang telah digunakan penagih ialah di kawasan pantai. Apabila anda berjalan di pantai sila pakai selipar atau kasut. Ada penagih dadah yang sengaja menimbus jarum penyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini kemudiannya terdedah akibat ombak.

Satu lagi kawasan pilihan penagih ialah di taman permainan kanak-kanak.Terdapat kes di Australia dimana kanak-kanak yang tak berdosa telah tercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan gelongsor. Kanak-kanak ini kemudiannya didapati HIV positif.

Di panggung wayang, berhati-hatilah dengan kerusi yang anda duduk. Terdapat kes seorang perempuan duduk di kerusi panggung wayang dan terasa sesuatu benda mencucuk. Beliau berdiri dan mendapati ada penyuntik dengan nota berbunyi "Welcome to the real world, you are now HIV positive’'. Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapat virus HIV. Ianya berlaku di Hawai. 

Di Georgia & Florida, ada kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling pada mesin air minuman. Jadi pastikan bila anda membeli air, perhatikan betul-betul tempat mengembalikan wang syiling. Mungkin terdapat jarum penyuntik di dalamnya.

Di restoran Burger King, pesakit HIV yang juga pekerjanya meletakkan sedikit darah di dalam burger & mencampurkannya dengan mayonis dan salad. Ianya seperti sos. Jadi cuba jangan pesan burger dengan mayonis & sos. Order di tempat lain. Ini adalah nyawa anda. 

*******************************

Orang kata malang tak berbau. Maka, berhati-hatilah. Namun begitu, jangan la pulak kita memandang negatif kepada penghidap HIV. Tidak semua yang begitu. Sayangilah & layanilah pesakit-pesakit HIV seperti insan-insan yang lain. Mereka perlukan semangat dan perhatian daripada kita untuk terus hidup. Anda mampu mengubahnya. Sekian... 

Sumber:-
Dr Yasmin Anum Mohd Yusof
Associate Professor & Head Dept. of Chemical Pathology
School of Medical Sciences
USM, Kubang Kerian, Kelantan , MALAYSIA

3 comments:

  1. alarkk ! lepas ni nak duduk rumah je lah..

    ReplyDelete
  2. betul ke ni??
    kenapa depa nak kita pun ada penyakit tu???
    busuk hati kah???

    ReplyDelete
  3. AliaJustea:
    Sanggup ke duk umah je? ahaha.. Bahaya ada dimana-mana.. Doa2 la kt Allah moga dijauhkan drpd sgala musibah.. :-)

    diana:
    Erm, mybe btul la kot. Mgkin mereka tertekan & x dpat trima kenyataan.. Lalu mmbalas dendam pd org lain. Moga kita terhindar drpd virus HIV nie..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails