Others

Meh le follow...

Sunday, August 7, 2011

Antara puasa, solat & tutup aurat... mane satu yang wajib???

Abu    : Awak puasa?
Minah : Yela..
Abu    : Kenapa awak puasa?
Minah : Bodohnya awak.. kan ALLAH suruh puasa, saya puasa la..
Abu    : Kenapa tak tutup aurat?
Minah : Eh, suka hati saya la.. hak masing2..
Abu    : Owh.. tp kan ALLAH yg suruh kita tutup aurat?

Janganlah menjadi hamba kepada PUASA semata-mata, tetapi jadilah hamba kepada ALLAH s.w.t. Semoga kita terpilih menjadi salah seorang hamba yang mendapat hidayah dibulan tarbiah yang penuh berkat & rahmat.

**********************

Man   : Awak puasa?
Dolah : Yela..
Man   : Kenapa awak puasa?
Dolah : Kan ALLAH suruh puasa, saya puasa la..
Man   : Tapi kenapa awak tak solat?
Dolah : Eh, suka hati saya la.. hak masing2..
Man   : Owh.. tapi kan ALLAH yg suruh kita solat?

Solat itu wajib, puasa itu wajib, kedua-duanya perintah Allah.. Boleh ke memilih mana nak buat dan mana nak tinggalkan?

Tiada pilihan dalam melaksanakan perintah Allah. Justeru, laksanakanlah kesemuanya dengan penuh ketaatan, keikhlasan dan rasa kehambaan.

Psst: Thankz kepada yang create dialog nie. Tak tau dari mana sumber asal.

14 comments:

  1. semua tu wajib kepada kita yg bernama manusia...
    p/s teringat cite '100 hari'di TV1 mlm semlm..lakonan Zul Huzaimy..memang buat kita semua bertaubat....betap asejak 100 hari lagi kita nak meninggal dunia ada pelbagai tanda pd diri kita...sama ada kita perasan atau tidak....allahu akbar...

    ReplyDelete
  2. solat tu kn wajib...puasa tu utk memenuhi kesemua rukun islam....tp kalu uzur x diwajibkn pun...tp yg aurat tu kn maruah diri..perlu lh dijaga..hehehe

    "maaf kalu keterangan ezzu x btol"...

    ReplyDelete
  3. Muhammad Syahmi:
    Yup, smua kena buat.. tiada kompromi..

    tunz:
    Sy pun tngok gak cite tu.. Mmg menginsafkan. Klo x silap, tanda2 100 hari sblum mati nie biasanya akan dirasai oleh mereka yg benar2 beriman atau dgn kata lain Allah syg kat dia. Tpi pada yg kufur & sering buat maksiat mereka x kan rasa tanda2 trsebut.. Wallahua'lam.

    ezzu:
    Betul lah tu.. Islam agama yg memudahkan umatnya. Kalau sakit atau uzur Islam bgi keringanan kpd umatnya..

    ReplyDelete
  4. sume nye wajib....tp kite slalu lalai kan...

    ReplyDelete
  5. hehe x nak buat byk alasan~ yg wajib tetap wajib..salah tu jwb hak kite, psl kite semua kan milik Allah SWT maka kita ni hak Allah~~ kne ikot perintahNya..huuu kite kan pinjam je jasad ni kt dunia..amanah kene jaga~~

    ReplyDelete
  6. selagi mampu wajib buat benda tu semua. tetapi kekadang kita leka dengan hal-hal dunia T__T

    ReplyDelete
  7. ♥♥ arabella ♥♥:
    Lalai dri melaksanakan perintah-Nya. Moga dijauhkan.

    aesh came:
    Betul tu.. kita milik Allah atau dgn kata lain sbgai hamba. Maka hamba kena la taat perintah tuannye kan..

    syieda_joy:
    Moga kita diberikan kekuatan utk melaksanakan perintah-Nya..

    ReplyDelete
  8. eh...sabak bernam katne eh..suamiku itu sabak bernam juga...hehe

    ReplyDelete
  9. Fad:
    Duk kat kg. Batu 40.. Tau ka?

    ReplyDelete
  10. yup betul tu..
    solat tu tiang agama..tmbhan,sume tu adalah perintah daripada Allah :)

    ReplyDelete
  11. semua kena buatla..
    suke2 plak nk pilih..hehe
    salam kenal dr cik ana ^___^

    ReplyDelete
  12. kalau lah mereka yg terlibat membaca dan insaf alangkah indahnye kan..
    semoga kita semtiasa mengingati kewajipan sbg umat islam..ameen :)

    ReplyDelete
  13. Cik Bell:
    Betul2.. Moga kita x lalai dri mlaksanakan printah-Nya..

    anamizu:
    Tu la psal, mana boleh main suka-suki je nak pilih kan.. hehe.. salam kenal gak.. :-)

    ::siti norbaiti::
    Moga terkesan di dalam hati mereka. Sama2 la kita doakan.. Ameen..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails